Artikel 1 – Kras wil online beleving overbrengen

Kras wil online beleving overbrengen

kras

Voor mij is het ontzettend leuk om te reageren op dit artikel, aangezien ik tijdens de stage van mijn opleiding in jaar 3 stage heb gelopen bij Kras. Kras is een touroperator, onderdeel van TUI. Kras staat bekend om zijn diverse aanbod van reizen en de vele busreizen. Kras heeft het modernste touringcarpark van Nederland. Kras richt zich met name op de vijftigplussers, of mensen met een vijftig-plus-mentaliteit.

Tijdens mijn stage op de afdeling autovakanties heb ik volop mogen ‘meegenieten’ van de vernieuwing van de site. Ook heb ik regelmatig feedback gegeven.  Alle medewerkers konden een zogenaamde testsite bezoeken,  de testsite was een opzet van de nieuwe site. Alle medewerkers hadden op deze manier de mogelijkheid om feedback te geven. Aan de hand van deze vroegtijdige testen, heeft Kras de site kunnen optimaliseren en al enkele kinderziektes er uit kunnen halen. Er zullen waarschijnlijk nog steeds kinderziektes in de nieuwe site zitten, maar dat hoort er een beetje bij.

Tegenwoordig  is het zeer belangrijk om een goede site te hebben, zeker voor touroperators die hoofdzakelijk online verkopen. Voor de online touroperators is de website hun winkel. De klanten moeten een overzichtelijke, duidelijke en heldere website zien, zodat de potentiële klanten niet afhaken door bijvoorbeeld ellenlange formulieren waar gegevens ingevuld moeten worden.  Hier is Kras zeer zeker in geslaagd. De vernieuwde homepage is overzichtelijk en geordend. Ook is het boekingsproces, daar waar het kan, ingekort.

Ook heeft Kras veel gedaan met real time content. Zo kan men op www.kras.nl/beleef de ervaringen van klanten en van medewerkers van Kras bekijken. Hierdoor krijgt de klant een duidelijke verwachting van zijn/haar vakantie. Het is zeer belangrijk om mensen met de juiste verwachting op vakantie te laten gaan, bij een te hoog verwachtingspatroon zal het feitelijk altijd tegenvallen. Wanneer de klant een realistisch verwachtingspatroon heeft zal het vaker goed bevallen, wat goede recensies met zich meebrengt.

Kras staat vooral bekend om de wat oudere doelgroep. Met de komst van de nieuwe (mobiele) site haalt Kras het vooroordeel weg wat betreft de oudere mensen. Er bestaat voor veel mensen nog een vooroordeel dat de ‘oudjes’ niks met internet doen. Niks is minder waar, tijdens mijn stageperiode ben ik er achter gekomen dat iedereen gebruikt maakt van internet. De oudere generatie hecht tegenwoordig zelfs net zoveel, of misschien nog wel meer, waarde aan bijvoorbeeld een internetverbinding in het hotel. Gratis Wi-Fi is helemaal top, aangezien dat de tablet meekan. Kras laat dus zien dat je ondanks een wat oudere doelgroep/kant toch een goede website zult moeten hebben, anders gaat dit zeer zeker geld kosten.

Kort samengevat vind  ik de website van Kras dus zeer zeker een verbetering en is de online beleving van de website zeer zeker toegenomen met mooie foto’s en goed gebruik van real time content. Tegenwoordig moet men wel een goede website hebben, anders kost dit klanten. Zowel jonge als oudere klanten!

Bron (http://www.travmagazine.nl/kras-wil-online-beleving-overbrengen/, redactie TravMagazine, opgevraagd op 1 juni 2015)

Plaats een reactie